8 mei 2023

Schokkende ontdekking: Wat verbergt chef Gaston in zijn keuken?

Er verdwijnen nonnen uit een mysterieus klooster. Niemand weet waar ze naartoe gingen of wat er met hen aan de hand is. Tegelijkertijd groeit de populariteit en bekendheid van het in het klooster geopende restaurant Le Monastère. De befaamde chef-kok Gaston Boucher, bekroond met een Michelin-ster voor zijn uitmuntende soep, wil niets kwijt over dit succes en bewaakt zijn geheimen stellig.

Samen met een aantal vrienden hadden wij een tafel gereserveerd voor een diner in dit prestigieuze restaurant. Maar we ontdekten al snel dat niets is wat het lijkt, en dat de chef ook niet zo vriendelijk is…

Als groot fan van Escape Rooms bezoek ik regelmatig met een vriendengroep verschillende kamers in Nederland. Zo hebben we onlangs de Escape Room "Soup du Jour" in Amersfoort bezocht en het was een geweldige ervaring! Vanaf het moment van reserveren werden we meegenomen in het thema van de kamer. We kregen een duistere menukaart toegestuurd en werden in het klooster verwelkomd door een ober met Franse tongval die ons een tafeltje toewees en ons waarschuwde voor de gevreesde chef Gaston Boucher. "Oh la la".

Het was fascinerend om te zien hoe deze Escape Room ons volledig kon onderdompelen in het thema. Vanaf de uitnodiging tot het ontsnappen uit de kamer. Als ik denk aan de uitnodigingen voor online trainingen, e-learnings of digitale leeroplossingen, dan moet ik altijd een beetje huilen van binnen. Waarom zijn deze uitnodigingen zo verschrikkelijk saai en altijd hetzelfde?

Het begint altijd met "Bevestiging deelname" of "U bent ingeschreven voor". Gevolgd door:

"Hallo [voornaam],

Je bent ingeschreven voor [training]. Klik op onderstaande link om de training te starten."

Sorry, maar hoezo zou ik daar enthousiast van worden? Waarom zou ik tijd en moeite investeren in een online training waar ik geen idee van heb wat er van mij verwacht wordt? Als ik mijn vrienden zo'n bericht zou sturen, zou ik waarschijnlijk niet eens een reactie krijgen. Of ik krijg de vraag terug “Waarom nodig je mij uit voor een training?”, haha. Maar wat ik bedoel te zeggen is: Waar is de verleiding? Waar is de opwinding? Je collega's willen weten waar de training voor is, wat er van hen verwacht wordt en wat ze ervoor terugkrijgen. Je moet ze vanaf de eerste communicatie enthousiast maken! Ik krijg van deze standaard uitnodigingen altijd het gevoel dat ik vastzit in een grauwe, saaie kantoorkubus en dat ik nooit meer zal ontsnappen.

Daarom wil ik iets anders voorstellen. Stel je voor dat je als nieuwe medewerker een mysterieuze uitnodiging krijgt voor een Digitale Onboarding Escape Game. Een escape game die je volledig meeneemt in het thema van het bedrijf waar je net bent begonnen. Het zou een avontuurlijke en effectieve manier zijn om je wegwijs te maken in het bedrijf. En het zou zoveel leuker zijn dan een standaard e-learning of stoffige introductievideo van de directie.

Met Digital Chefs waren we vlak voor de corona-pandemie druk bezig met de ontwikkeling van zo'n Digitale Onboarding Escape Game voor een grote offshore organisatie. Helaas heeft de corona-pandemie ervoor gezorgd dat deze leeroplossing nooit is afgemaakt, maar de blauwdrukken liggen nog steeds op onze (snij)plank.

Denk je dat dit iets is voor jouw organisatie? Neem dan vooral contact met ons op. Wie weet helpen wij jouw nieuwe collega's op een avontuurlijke en effectieve manier op weg!


Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs


📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?


Abonneer je op "Aan tafel!"

© Digital Chefs  | 
Privacyverklaring  | 
Responsible Disclosure  | 
Algemene voorwaarden