4 september 2023

Het roer om: Wat ik leerde van de horeca-ondernemer

De zomervakantie is voorbij en het 'normale' leven begint weer. Vandaag mag mijn oudste weer naar de basisschool. Ze gaat naar groep 3, de groep waar ze leert lezen en schrijven. Wat vliegt de tijd. Zelfs de leuke uitjes, restaurantjes ontdekken of een terrasje pakken terwijl de kinderen zich vermaken in een speeltuin, afgelopen zomervakantie, lijken al weer maanden achter ons te liggen.

Toch mogen we niet vergeten dat het nog maar 1,5 jaar geleden was dat we, door alle coronavirus maatregelen, bijna helemaal nergens naar toe konden. Des te meer kon ik ook deze zomer genieten van alles wat weer open was. Met name van de restaurantjes en de terrassen.

Tijdens de 'corona-periode' hebben een groot aantal horeca-ondernemers ons laten zien dat ze heel snel met een nieuw businessmodel moesten komen om het hoofd boven water te houden. “Als je niet naar ons mag komen, dan komen wij naar jou.”, moeten ze gedacht hebben. Veel restaurants begonnen met het thuisbezorgen van hun gerechten.

Ik heb tijdens die periode vaak bij lokale en ook niet-lokale restaurants besteld. Het mooiste concept vond ik de maaltijdboxen waarbij je de verschillende gangen thuis in eigen keuken de laatste garing mocht meegeven en 'platen' (positioneren van de ingrediënten) op je eigen borden. Er was zelfs een nieuw platform, Thuis uit Eten (tegenwoordig SOUS), in het leven geroepen waar je dit concept bij diverse restaurants kon bestellen. Zo bestelde wij ondermeer bij deze geweldige restaurants: Ron Gastrobar, Heeren van Ambacht, The Traveller en HFSLG (de Hoefslag). Onze kerstdiners voor de hele familie bestelde we twee keer op rij bij restaurant De Jonge Dikkert in mijn, hometown, Amstelveen. Mocht je een keer in Amstelveen zijn en een restaurant zoeken, De Jonge Dikkert is van harte aan te bevelen!

Voor ons, Digital Chefs, heeft de 'corona-periode' ervoor gezorgd dat wij ook ons businessmodel op de schop moesten gooien. We lieten ons inspireren door de noodgedwongen 'pivot' (startup term voor koerswijziging) die de eerder genoemde restaurants doorvoerde. Voorheen leverden we onze digitale leeroplossingen alleen als maatwerk aan onze klanten. Ook dat was erg lastig geworden door alle beperkingen in de branches waarin wij op dat moment actief waren. Daarom hebben we een aantal digitale leeroplossingen als 'producten van het huis' ontwikkeld. Net als bij de restaurants, bestel je een van onze leeroplossingen, ga je er zelf thuis (of op kantoor) mee aan de slag en bied je ze aan in je eigen LMS, LXP etc. (ondersteunt SCORM, LTi en stand-alone).

Onze 'producten van het huis' zijn:

á la Carte
Quickscan & Continuous Compliance
Laat medewerkers hun skills ontdekken en opvolging geven. Of zet deze tool in om compliance eenvoudig, plezierig én modern te maken. De vergeetcurve zorgt ervoor dat medewerkers hun kennis behouden en continu compliant blijven!

Entrée
Train de beste klantervaring
De Serious Game die klantcontact simuleert in een herkenbare werkomgeving. Motiveer alle generaties, genereer content met behulp van AI en verhoog de klanttevredenheid!

Amuse
Performance Support (leren op de werkplek)
Ondersteun de medewerkers met de juiste informatie op het juiste moment. Navigeer direct naar de juiste context met behulp van de QR- én barcodescanner!

Mettre
Onvergetelijke Onboarding
Maak onboarding eenvoudig, overzichtelijk en effectief met o.a. het innovatieve Buddy-systeem. Verbeter de inwerkperiode, krijg unieke inzichten en verhoog de retentie!

Smaakt dit naar meer? Neem contact op voor een demo.


Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs


📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?


Abonneer je op "Aan tafel!"

© Digital Chefs  | 
Privacyverklaring  | 
Algemene voorwaarden