Serious game voor hospitality met impact

All Stars: The best guest experience

Inzicht krijgen in behoeften en doelen

De uitdaging

La Place vroeg ons: hoe trainen we horecamedewerkers in gastvrijheid, zodat zij op elke afdeling kunnen uitblinken in service, samenwerking en productkennis?

Gastbeleving centraal

Medewerkers moeten de intrinsieke waarde van gastvrijheid ervaren én toepassen.

Afwisselende rollen

Omdat medewerkers meerdere functies vervullen, is veelzijdigheid en overzicht essentieel.

Directe feedback

Medewerkers moeten tijdens het leren zien wat het effect is van hun gedrag op gasten én collega’s.

Van concept naar leeroplossing

Onze aanpak: hospitality trainen via gesimuleerde praktijk

Wat als onboarding geen verplichting is, maar een game die je wílt spelen?

1. Beginnen met een brainstorm sessie

In de brainstorm met La Place brachten we de kern van gastvrijheid en leerdoelen scherp in beeld.

2. Concept gebaseerd op gastreviews

Een gameconcept waarin spelers leren via directe gastreviews en collega-feedback.

3. Wireframe omzetten naar een visueel plaatje

Een realistische spelomgeving, gebaseerd op de echte La Place-locatie in Laren.

4. Impact op de medewerker (resultaat)

Een leerervaring die gedrag zichtbaar verandert en blijvend inzetbaar is op de werkvloer.

Wat was de impact

Het resultaat: hospitality die blijft hangen én uitdaagt

Digital Chefs heeft onze verwachtingen overtroffen met het creëren van de game voor gastbeleving bij La Place. De kracht van Digital Chefs is dat zij echt verbinding maken en ons hebben willen leren kennen. Daardoor is het prettig samenwerken en hierdoor zie je dat de herkenbaarheid van onze formule en de details in de game echt ‘spot on’ zijn!

Marlous JanzenMarlous Janzen
Programmamanager L&D, La Place Restaurants

Concrete cijfers

Medewerkers scoren gemiddeld 4,6 van de 5 sterren per speelsessie.

Impact

Nieuwe en bestaande medewerkers ontwikkelen spelenderwijs brede hospitality-skills.

Future-proof

Scenario’s zijn gemakkelijk aanpasbaar, waardoor de game actueel en uitdagend blijft.

Soort interventie

Serious Simulation Game.

Voordat je gaat, er is nog een toetje!

  • 2x Winnaar - LTAwards

    Jumbo FANS – The Game: Onboarding met impact

    Jaarlijks ruim 25.000 nieuwe hulpkrachten effectief én inspirerend inwerken: dat was dé uitdaging van de Jumbo Academy. Hoe zorg je voor een onboarding die écht indruk maakt, zonder terug te vallen op standaard e-learning?

  • Dilemma scoring: Continuous Compliance

    Een leeroplossing die compliance-training niet alleen effectiever, maar ook leuker maakt. Met dilemma’s en de vergeetcurve houden Jumbo distributiemedewerkers hun kennis continu op peil.

  • L&D Impact Award 2023

    Jumbo FANS – On the Road: Serious Onboarding Game

    Bereidt Jumbo bezorgers niet alleen voor op dagelijkse situaties, maar maakt hen ook bewust maakt van hun rol als hét visitekaartje van de organisatie.