Hoe we onboarding speelden… en wonnen.

Jumbo FANS – The Game: Onboarding met impact

Inzicht krijgen in behoeften en doelen

De uitdaging

Jumbo Academy vroeg ons: hoe zorgen we voor een onboarding die blijft hangen? Geen saaie e-learning, geen stapels handboeken, maar een ervaring die jong talent meteen enthousiast maakt.

Effectieve onboarding

Nieuwe hulpkrachten per jaar moeten in no time snappen wat Jumbo zo uniek maakt.

Effectieve en leuke training

De training moet kort, effectief én leuk zijn.

7 zekerheden in de praktijk

Jumbo’s 7 Zekerheden moeten worden toegepast in de praktijk.

Van concept naar leeroplossing

Onze aanpak: spelenderwijs impact maken

Wat als onboarding geen verplichting is, maar een game die je wílt spelen?

1. Beginnen met een brainstorm sessie

Jumbo FANS – The Game is een interactieve Serious Game waarin medewerkers een virtuele winkel betreden en leren hoe ze van klanten FANS maken.

2. Het opzetten van een wireframe (blauwdruk)

Ze navigeren door de winkel, maken strategische keuzes en gaan scenario’s aan met echte Jumbo-klanten.

3. Wireframe omzetten naar een visueel plaatje

Elke beslissing beïnvloedt de ervaring, waardoor leren geen ‘moetje’ is, maar een avontuur.

4. Impact op de medewerker (resultaat)

Een leerervaring die past bij jonge medewerkers (14-20 jaar) en aansluit bij hoe zij leren: kort, speels en direct toepasbaar.

Wat was de impact

Het resultaat: onboarding die scoort

Digital Chefs heeft in de samenwerking laten zien dat ze het Jumbo DNA Samen, Ondernemen, Winnen hebben omarmd en eigen gemaakt. Vanuit een hele fijne co-creatie zijn we tot dit fantastische resultaat gekomen waar we erg trots op zijn!

Bianca Bouwens - KomanBianca Bouwens – Koman
Programmamanager, Jumbo Supermarkten

Concrete cijfers

94% van de medewerkers vindt de game leuk om te spelen.

Impact

Snellere en effectievere onboarding, minder handholding

Future-proof

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur.

Awards

Twee internationale Learning Technologies Awards

Voordat je gaat, er is nog een toetje!

  • All Stars: The best guest experience

    La Place wil haar gasten een échte beleving bieden. Met deze serious game trainen medewerkers hun gastgerichtheid, samenwerking en productkennis. Allemaal binnen één spel.

  • Dilemma scoring: Continuous Compliance

    Een leeroplossing die compliance-training niet alleen effectiever, maar ook leuker maakt. Met dilemma’s en de vergeetcurve houden Jumbo distributiemedewerkers hun kennis continu op peil.

  • L&D Impact Award 2023

    Jumbo FANS – On the Road: Serious Onboarding Game

    Bereidt Jumbo bezorgers niet alleen voor op dagelijkse situaties, maar maakt hen ook bewust maakt van hun rol als hét visitekaartje van de organisatie.