Serious Onboarding Game voor de Jumbo-bezorgers

Jumbo FANS – On the Road: Serious Onboarding Game

Inzicht krijgen in behoeften en doelen

De uitdaging

Jumbo Academy vroeg ons: hoe zorgen we ervoor dat bezorgers zich ontwikkelen tot allround merkambassadeurs die iedere klant met een glimlach bedienen? Zodat elke Jumbo bezorger met trots, zelfvertrouwen en eigenaarschap bijdraagt aan de klantbeleving.

De Jumbo bezorger is namelijk veel meer dan iemand die boodschappen aflevert. Hij of zij vervult de rol van kassamedewerker, servicebalie en verkoper in één. Bovendien is de bezorger vaak het enige persoonlijke contactmoment dat (online) klanten met Jumbo hebben en daarmee het gezicht van de organisatie.

Bewustwording van de rol

Bezorgers moesten inzicht krijgen in hun veelzijdige functie als vertegenwoordiger van Jumbo.

Voorbereiding op praktijksituaties

Realistische scenario’s die zich onderweg én aan de deur kunnen voordoen.

Leuke, laagdrempelige leerervaring

De game moet motiveren om vaker te spelen!

Van concept naar leeroplossing

Onze aanpak: spelenderwijs impact maken

Wat als onboarding geen verplichting is, maar een game die je wílt spelen?

1. Beginnen met een brainstorm sessie

Samen met de bezorgers analyseerden we de dagelijkse realiteit en ontdekten hoe veelzijdig hun rol eigenlijk is.

2. Het opzetten van een wireframe (blauwdruk)

Een leerzame, interactieve onboarding game die bezorgers van Jumbo bewust maakt van hun veelzijdige rol.

3. Wireframe omzetten naar een visueel plaatje

De game volgt de bezorger op zijn route: van vertrek tot het klantcontact, inclusief realistische keuzesituaties onderweg.

4. Impact op de medewerker (resultaat)

Bezorgers ervaren hoe waardevol en veelzijdig hun rol is, en voelen zich daardoor hét persoonlijke visitekaartje van Jumbo.

Wat was de impact

Het resultaat: onboarding die scoort

Vanuit een open en toegankelijke samenwerking met Digital Chefs is Fans on the Road tot stand gekomen. Door creativiteit, enthousiasme en passie voor leren te delen, is het opnieuw gelukt om een fantastisch resultaat neer te zetten! Jumbo FANS – On the Road, écht leuk om te leren!

Aniek Beumer
Trainer en ontwikkelaar, Jumbo Supermarkten

Concrete cijfers

97% van de medewerkers speelt de game vaker dan 1 keer.

Impact

Bezorgers herkennen hun rol als visitekaartje en zijn voorbereid op situaties.

Future-proof

Eenvoudig aanpasbaar en inzetbaar voor nieuwe én bestaande bezorgers.

Awards

Winnaar van de Develhub L&D Impact Award 2023.

Voordat je gaat, er is nog een toetje!

  • 2x Winnaar - LTAwards

    Jumbo FANS – The Game: Onboarding met impact

    Jaarlijks ruim 25.000 nieuwe hulpkrachten effectief én inspirerend inwerken: dat was dé uitdaging van de Jumbo Academy. Hoe zorg je voor een onboarding die écht indruk maakt, zonder terug te vallen op standaard e-learning?

  • All Stars: The best guest experience

    La Place wil haar gasten een échte beleving bieden. Met deze serious game trainen medewerkers hun gastgerichtheid, samenwerking en productkennis. Allemaal binnen één spel.

  • Dilemma scoring: Continuous Compliance

    Een leeroplossing die compliance-training niet alleen effectiever, maar ook leuker maakt. Met dilemma’s en de vergeetcurve houden Jumbo distributiemedewerkers hun kennis continu op peil.