Jumbo Supermarkten

Serious Onboarding Game voor de Jumbo-bezorgers

Resultaat

Als Jumbo bezorger ben je een super super all-round medewerker. Waarom? Je bent namelijk niet alleen de bezorger van boodschappen, maar ook de kassa-, service balie- en verkoopmedewerker. Bovendien is de bezorger vaak het enige persoonlijke contact wat de klant met Jumbo heeft en dus hét visitekaartje!

De hoogste tijd voor een leeroplossing die de bezorgers hiervan bewust maakt en hen daarnaast ook nog eens voorbereidt op een verscheidenheid aan situaties die ze in de dagelijkse praktijk kunnen verwachten. Zowel aan de deur áls onderweg. Met als doel om, ook als bezorger, van zoveel mogelijk klanten een FAN te maken.

Na de prijswinnende Jumbo FANS - The Game is dit: Jumbo FANS - On the Road!

Update: Op 14 december 2023 wonnen we samen met Jumbo Supermarkten de Develhub L&D Impact Award voor dit traject. Een waardering om ontzettend trots op te zijn!

Vanuit een open en toegankelijke samenwerking met Digital Chefs is Fans on the Road tot stand gekomen. Door creativiteit, enthousiasme en passie voor leren te delen, is het opnieuw gelukt om een fantastisch resultaat neer te zetten! Jumbo FANS - On the Road, écht leuk om te leren!

- Aniek van den Noort, Trainer & ontwikkelaar Jumbo Academy, Jumbo Supermarkten


97%

speelt de game vaker dan 1 keer
Onze aanpak

De bezorgservice

Na het overweldigende succes van Jumbo FANS - The game, vroeg Jumbo Academy ons om ook een oplossing te bedenken voor de medewerkers van het snelst groeiende onderdeel van de organisatie: De bezorgservice!

Tijdens onze Design Sessie werd duidelijk dat de bezorger veel meer is dan alleen de persoon die de boodschappen bij de mensen thuis brengt. Zó ontstond het inzicht, dat de Jumbo bezorger eigenlijk de meest complete medewerker is en het gezicht namens Jumbo bij alle klanten die de boodschappen laten bezorgen.

Optrekken en stoppen

De game start bij het distributiecentrum van Jumbo Supermarkten. De bezorger rijdt met de bekende Jumbo-bus naar de klanten om hun boodschappen te bezorgen. Het is de taak van de bezorger om zich aan de snelheid te houden en op tijd te arriveren.

Bewust zijn van de uitstraling onderweg

Tijdens het rijden is het belangrijk dat de bezorger zich bewust is van de uitstraling in het verkeer en op straat. Ook daar ben je het visitekaartje van Jumbo. Om dit te simuleren komt de bezorger onderweg verschillende situaties tegen. Spelende kinderen, wegwerkzaamheden, een gevallen fietser, overstekende ouderen en nog veel meer.

Inschatten van klantsituaties

Elke klant is anders. Om de leukste boodschap te bezorgen, is het belangrijk dat de bezorger alert is op de situatie van de klant. Heeft deze haast, of juist behoefte aan een praatje? Is er iemand jarig? Of is er iets mis met de bestelling? Als bezorger probeer je altijd zo goed mogelijk in te spelen op de situatie van de klant.

Wees op tijd

Dat 'tijd' een belangrijk aspect is van het werk als bezorger, is vanzelfsprekend. Alleen hoe vertaal je dit naar de game? Wij hebben ervoor gekozen om aan alle scenario's onderweg én de antwoorden tijdens de interacties te voorzien van positieve of negatieve tijd-punten. Met als doelen: bewustwording in tijd en afweging van prioriteiten. Haastige spoed is zelden goed.

High Scores

Lukt het de bezorgers om collega's te verslaan en een plekje in de Top 7 te veroveren? Op het leaderboard ziet de bezorger de beste 7 collega's.
© Digital Chefs  | 
Privacyverklaring  | 
Responsible Disclosure  | 
Algemene voorwaarden