Hoe ondersteun je duizenden crewleden bij een nieuwe service, midden in de lucht?

Anytime For You: Performance Support tijdens maaltijdservice

Inzicht krijgen in behoeften en doelen

De uitdaging

Voor de uitrol van de nieuwe ‘Anytime For You’-service stond KLM Learning & Development voor de uitdaging om het World Business Class-cabinepersoneel effectief te trainen. De wens vanuit KLM: Verder kijken dan een traditionele klassikale training en een leeroplossing creëren die medewerkers ook tijdens hun werkzaamheden ondersteunt en informeert, gebaseerd op de principes van Performance Support.

Praktische ondersteuning

Bied informatie en begeleiding op het moment dat deze nodig is.

Didactische onderbouwing

Ontwikkel een oplossing die aansluit op de Performance Support-methodiek en het 70-20-10 leerprincipe.

Laagdrempelig en intuïtief

Een gebruiksvriendelijke leerervaring die zonder uitgebreide instructie of training te gebruiken is.

Van concept naar leeroplossing

Onze aanpak: een maatwerk app die leren in de praktijk ondersteunt

Hoe verbeter je klantbeleving én training tegelijkertijd?

1. Beginnen met een brainstorm sessie

Tijdens de brainstorm met KLM brachten we samen de nieuwe werksituatie in kaart. Verzamelden we de leerdoelen en gebruikerswensen van het cabinepersoneel.

2. Het functionele concept

Ons concept was een iPad-app die het cabinepersoneel tijdens de werkzaamheden ondersteunt, informeert en verrijkt met extra kennis, volledig gebaseerd op de Performance Support-methodiek.

3. Concept omzetten naar een visueel plaatje

We ontwierpen een intuïtieve iPad-applicatie met een heldere navigatie en visueel aantrekkelijke interface. De instructies, voor de taken aan boord, zijn zowel tekstueel als visueel (foto’s en video) beschikbaar.

4. Impact op de medewerker (resultaat)

Naast de ondersteuning zorgt de app voor een unieke samenwerking tussen het cabinepersoneel en de galley (keuken aan boord) die aan de slag gaan met het bereiden van de maaltijden.

Wat was de impact

Het resultaat: een krachtige app die leren en service samenbrengt

Digital Chefs dacht actief mee, nam initiatieven, heeft creatieve ideeën en is flexibel in tijd. Onze wensen zijn vertaald tot een prachtige app. Digital Chefs, bedankt!

Wilma Baltes
Consultant Training Learning & Development, KLM Royal Dutch Airlines

Concrete cijfers

96% van de doelgroep verkiest de app boven klassikale training.

Impact

Directe ondersteuning leidt tot betere service aan boord.

Future-proof

Flexibel inzetbaar en klaar voor toekomstige updates.

Soort interventie

Offline Performance Support app

Voordat je gaat, er is nog een toetje!

  • 2x Winnaar - LTAwards

    Jumbo FANS – The Game: Onboarding met impact

    Jaarlijks ruim 25.000 nieuwe hulpkrachten effectief én inspirerend inwerken: dat was dé uitdaging van de Jumbo Academy. Hoe zorg je voor een onboarding die écht indruk maakt, zonder terug te vallen op standaard e-learning?

  • All Stars: The best guest experience

    La Place wil haar gasten een échte beleving bieden. Met deze serious game trainen medewerkers hun gastgerichtheid, samenwerking en productkennis. Allemaal binnen één spel.

  • Dilemma scoring: Continuous Compliance

    Een leeroplossing die compliance-training niet alleen effectiever, maar ook leuker maakt. Met dilemma’s en de vergeetcurve houden Jumbo distributiemedewerkers hun kennis continu op peil.