5 juni 2023

Storytelling: Het fundament van een pakkende game/training (deel 1/2)

Het is de zomervakantie van 2017. Onze dochter Lize is net 2 maanden oud. Of 8 weken oud, want in deze fase van het prille ouderschap tel je nog in weken. We hebben een huisje gehuurd op een vakantiepark in Valkenburg (Limburg). Als toenmalige workaholic had ik mijn laptop meegenomen om nog wat werk te doen. Tegenwoordig kan ik met een gerust gevoel de kantoordeur achter me dichttrekken en weet dat ik alles in goede handen achterlaat bij mijn collega's . Misschien toen ook al, alleen was ik zelf nog niet zo ver om het werk los te laten. Digital Chefs bestond toen nog maar 1,5 jaar. Maar goed, ik dwaal af. Valkenburg zomer 2017.

Eerder dat jaar hadden vrienden van ons een vriendenweekend georganiseerd. Het is een traditie geworden dat 1 of 2 stellen anoniem een weekend organiseren voor de rest van onze vriendengroep. Met in de aanloop van het weekend een en al mysterie en puzzels om te ontrafelen waar we naartoe gaan en wie het toch organiseert. Ik houd daar heel erg van. Ook dit jaar, sterker nog afgelopen weekend, hadden we voor het eerst na de Corona-pandemie weer zo'n vriendenweekend. Georganiseerd door 'Repelsteeltje'. Op moment van schrijven (vrijdag), voor mij nog onbekend, hoewel ik wel een idee heb wie er achter zit…

Ik zit dus in het huisje in Valkenburg en begin te dagdromen over het idee om voor 2018 het vriendenweekend te organiseren. Maar waar begin je? Zoals ik eerder schreef in 'Schokkende ontdekking: Wat verbergt chef Gaston in zijn keuken?' ben ik een enorme fan van Escape Rooms en adventure games waar een goed verhaal onder ligt. Ik moest op zoek gaan naar een rode draad, een thema, een verhaal dat als fundament dient voor het weekend. Ik besloot wat research te doen.

Onze vriendengroep draagt de naam 'Neckermann Strandbal'. Lang verhaal kort: 3 vrienden op vakantie, scooter ongeluk, gebroken been, gebonden aan het zwembad en alleen een strandbal van reisorganisatie 'Neckermann' voor vertier. De strandbal is daarna een symbool geworden voor de vriendengroep, die inmiddels uitgebreid is naar meer dan 40 volwassenen en kinderen.

Op mijn laptop voer 'Neckermann' in op Google en druk op enter. Ik bezoek de Wikipedia-pagina van het bedrijf, klik op de naam van de oprichter 'Joseph Neckermann' (verhip die man is Olympisch kampioen geweest in dressuur), ik bekijk de Duitse versie van de Wikipedia-pagina (die een stuk uitgebreider is), klik op de naam 'Karl Amson Joel' (van wie het postorderbedrijf overgenomen was), ik stuitte op de documentaire "The Joel Files" op YouTube, start de video en mijn mond valt open van verbazing. Ik had de rode draad gevonden en wat voor één…

Uit de documentaire blijkt dat Joseph Neckermann het postorderbedrijf van de Joodse Karl Amson Joel voor een schandalig laag bedrag heeft overgenomen tijdens de tweede wereldoorlog. Maar ook dat Karl Amson Joel een hele beroemde kleinzoon heeft, namelijk de Amerikaanse singer-songwriter Billy Joel!

Dit verhaal moet verteld worden aan onze vriendengroep. Niemand kent dit verhaal, dat weet ik zeker. En zo begon een plannetje te vormen in mijn hoofd.

Storytelling
Het belang van een goed onderliggend verhaal geldt ook voor een Learning Game en misschien ook wel voor een goede training. Het hoeft niet per se een waargebeurd verhaal te zijn. Zolang het maar een verhaal is dat de speler/deelnemer pakt en als rode draad fungeert. Het moet een kop en staart hebben.

Maar hoe schrijf je zo'n verhaal? Leraar, auteur en Artistic Director Kenn Adams creëerde in 1991 de 'Story Spine'. Een blauwdruk om een pakkend verhaal samen te stellen. Ook animatiestudio Pixar staat bekend om het toepassen van de Story Spine'', die als volgt gaat:

Once upon a time there was [blank].
Every day, [blank].
One day [blank].
Because of that, [blank].
Until finally [blank].

Bijna elke Pixar film kan je op deze manier invullen, laten we het eens doen met Toy Story:

Once upon a time there was a boy, Andy.
Every day, he played with his favorite toy, Woody.
One day Andy gets a new toy, Buzz Lightyear. Because of that, Woody was no longer Andy's favorite toy.
Because of that, Woody attempts to get rid of Buzz.
Until finally they become friends.

Door een verhaal te gebruiken als fundament van je game of training creëer je een echte experience voor de deelnemer. Probeer het eens! Benieuwd hoe wij dit toepassen op onze Learning Games? Stuur een berichtje en ik 'vertel' je er alles over.

Volgende week schrijf ik over de uitwerking van de organisatie van ons vriendenweekend en hoe ik digitaal én analoog het verhaal beetje bij beetje ontrafelde.


Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs


📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?


Abonneer je op "Aan tafel!"



Zekeringstraat 17-A
1014 BM Amsterdam
+31 20 261 60 48
[email protected]
Cases
Aanpak
Nieuws
Vacatures
Contact

© Digital Chefs