In het kader 'Practice what you preach', heb ik voor de geïnteresseerden, die ook liever luisteren naar een verhaal in plaats van lezen, mijn verhaal voor jullie ingesproken als luisterboek(je).
▶️ Luisteren / ⏸ Pauzeren
"Remco..., Remco...?, Remco!" Langzaam dringt het tot mij door dat ik geroepen wordt door juf Marja. Ik ben ongeveer 9 jaar oud en staar dromerig, zittend achter mijn bureautje, naar buiten. "Remco, zou je bij de les willen blijven?", vraagt de juf. "Sorry juf", antwoordde ik zachtjes, terwijl ik tegelijkertijd mijn hoofd terugdraaide richting het schoolbord. Het bedenken hoe ik de laserpen op mijn pvc-blaaspijp wil monteren moest even wachten. Terug naar de zelfstandig lijdende bijvoeglijke voornaamwoordzetsels, zucht...
Deze inleiding geeft een korte indruk van hoe ik mijn tijd doorbracht op de basisschool, middelbare school en zelfs tijdens mijn vervolgopleiding. Ik trok de conclusie: ik had een hekel aan leren. Ik kon mijn aandacht er niet bij houden. Want, om eerlijk te zijn, het interesseerde mij niet. Wat mij wel interesseerde was spelen, avonturen beleven, nieuwe oplossingen bedenken, uitvinden, bouwen, experimenteren en nog veel meer. Maar ja, daar waren geen toetsen voor, dus daar werd ik ook niet op beoordeeld. Toch wist ik elk jaar een eindsprint te trekken en het jaar alsnog te halen. Want als het moest dan kon ik het wel, maar leuk: nee!
Op de middelbare school begon ik met het bedenken van alternatieve methodes om, bijvoorbeeld, woordjes te stampen. Zo pakte ik mijn bandrecorder en maakt ik een fictief radioprogramma waarin ik mijzelf overhoorde. Of ik maakte een striptekening wat zich afspeelde in het Myceense Griekse tijdperk om zo het verschil tussen Dorische, Ionische en Korinthische zuilen te herkennen (OK, ik moet eerlijk bekennen dat ik deze benamingen weer heb moeten opzoeken). Direct uit boeken leren, dat lukte mij niet. Ik was veel te snel afgeleid.
Nu, 30 jaar later, is er eigenlijk weinig veranderd. Ik kamp nog steeds met dezelfde uitdagingen. Maar ik heb inmiddels manieren gevonden die voor mij wel werken. Een voorbeeld: Om boeken te kunnen lezen, ben ik overgestapt op luisterboeken. Alleen het luisteren naar een boek is nog niet voldoende om mijn aandacht erbij te houden. Maar wanneer ik naar een boek luister tijdens het hardlopen, werkt het perfect. Ik word volledig in het boek gezogen, zonder met mijn gedachten af te dwalen. Wat ervoor heeft gezorgd dat ik, in een relatief korte tijd, stapels auto-biografieën, persoonlijke ontwikkelings- en ondernemersboeken heb verslonden.
Daarom ook deze boeken-tip: Het boek 'Focus AAN/UIT' van Mark Tigchelaar, gaat specifiek over het dichten van deze zogenaamde 'concentratielekken'. Zeer interessant, ook als je er minder last van heb dan ik.
Terug naar de titel van mijn verhaal: "Hoe mijn 'hekel' aan leren mijn 'passie' voor leren werd". Door altijd zelf bezig te zijn met het zoeken naar passende leermethodes, heb ik ontdekt dat juist die zoektocht én het ontdekken van wat wél werkt, mij enorm motiveert. Dit in combinatie met mijn geloof dat technologie kan helpen om het beste in mensen naar boven te halen, stelt mij en ons team in staat om met onze aanpak tot unieke en succesvolle leeroplossingen te komen.
Leeroplossingen voor iedereen, want iedereen leert anders.
Remco van den Hout
Managing Director bij Digital Chefs | Learning Technologies
“It is in Apple’s DNA that technology alone is not enough – it’s technology married with liberal arts, married with the humanities, that yields us the results that make our heart sing.”
– Steve Jobs, tijdens het Apple Special Event in maart 2011