Minder handen aan boord? Slimmer werken in de lucht

ICA-M: Introductie vernieuwd werkproces

Inzicht krijgen in behoeften en doelen

De uitdaging

Door minder cabinepersoneel op intercontinentale vluchten moest KLM de maaltijdservice optimaliseren. Kleinere trays zorgen voor snellere service en meer comfort voor passagiers. KLM vroeg ons: hoe maken we het cabinepersoneel snel en overzichtelijk vertrouwd met deze vernieuwde werkwijze?

Heldere structuur

De nieuwe werkwijze moet logisch en intuïtief zijn opgebouwd voor snelle oriëntatie.

Snelle adoptie

Cabinepersoneel moet vóór invoering van het nieuwe proces al kunnen oefenen en leren.

Feedbackmogelijkheden

Medewerkers moeten eenvoudig feedback kunnen geven om het proces continu te verbeteren.

Van concept naar leeroplossing

Onze aanpak: interactieve ondersteuning van een nieuw werkproces

Hoe een kleiner dienblad leidde tot een betere vluchtbeleving

1. Beginnen met een analyse

Samen met KLM InFlight Services brachten we de vernieuwde werkzaamheden en services gedetailleerd in kaart.

2. Heldere informatiestructuur

We vertaalden het werkproces naar een logische hiërarchie: van vlucht, naar service, naar taak, naar stap.

3. Ontwikkelen en testen van de app

Een informatieve én interactieve versie van de app zorgde dat medewerkers al vóór implementatie konden oefenen en feedback konden geven.

4. Impact op de medewerker (resultaat)

Door feedbackloops verbetert de app continu en ervaren cabineleden directe ondersteuning tijdens hun dagelijkse werkzaamheden.

Wat was de impact

Het resultaat: efficiëntere service en meer passagierscomfort

In een zeer korte tijdsspanne heeft ons team samen met KLM InFlight deze doelgerichte oplossing neergezet. Sterk staaltje teamwerk!

Remco van den Hout
Digital Learning Innovator & Founder, Digital Chefs

Concrete cijfers

Meer dan 3.500 maaltijdservices succesvol uitgevoerd.

Impact

Passagiers ervaren snellere service en meer persoonlijke aandacht aan boord.

Future-proof

De app-structuur maakt toekomstige updates en uitbreidingen eenvoudig.

Soort interventie

Offline Performance Support app.

Voordat je gaat, er is nog een toetje!

  • 2x Winnaar - LTAwards

    Jumbo FANS – The Game: Onboarding met impact

    Jaarlijks ruim 25.000 nieuwe hulpkrachten effectief én inspirerend inwerken: dat was dé uitdaging van de Jumbo Academy. Hoe zorg je voor een onboarding die écht indruk maakt, zonder terug te vallen op standaard e-learning?

  • All Stars: The best guest experience

    La Place wil haar gasten een échte beleving bieden. Met deze serious game trainen medewerkers hun gastgerichtheid, samenwerking en productkennis. Allemaal binnen één spel.

  • Dilemma scoring: Continuous Compliance

    Een leeroplossing die compliance-training niet alleen effectiever, maar ook leuker maakt. Met dilemma’s en de vergeetcurve houden Jumbo distributiemedewerkers hun kennis continu op peil.