Het is vroeg in de ochtend en een aantal mensen staan netjes in een rij met hun boarding pass in de hand. Een stewardess neemt de boarding pass aan en scant hem met de iPad. De draadloze printer naast haar begint geluid te maken en al snel rolt er een paspoort uit de printer. Het paspoort wordt gevouwen en overhandigd aan de deelnemer. Die zijn weg vervolgt het trainingslokaal in. “Welkom bij Route CA 53, de route naar jouw talent!”, klinkt er uit de mond van een andere stewardess. In het lokaal wordt hij door haar verzocht om aan dé tafel te zitten waarvan de stempels in zijn talenten-paspoort overeenkomen.
Dit was de start van de leerinterventie/training waar ik ruim 11 jaar geleden, in opdracht van KLM Learning & Development (toen nog KLM Inflight Training & Development), mijn creatieve en technische skills mocht inzetten als zelfstandige. In nauwe samenwerking met adviesbureau 'Kessels & Smit the learning company' ontwikkelden we met het fantastische team van KLM L&D een online Talentscan met een verdiepingsslag tijdens een fysieke training. De Talentscan was gebaseerd op de gelijknamige toolbox van de door de Vlaamse auteur Luk Dewulf geschreven publicatie “Ik kies voor mijn talent”. Met als doel om het talentgericht denken te integreren in het personeelsbeleid.
Het project kreeg de naam “Route CA 53”, waarbij CA staat voor Cabin Attendant. Ook wel de 'eenbander' genoemd. Een eenbander is de steward of stewardess aan boord van het vliegtuig. Alle KLM eenbanders kregen een digitale uitnodiging om de door mij vormgegeven en ontwikkelde online Talentscan te doen. De Talentscan bestond uit 10 bestemmingen, vormgegeven als koffers. Alle koffers waren gesloten behalve de eerste. Klikte je op de open koffer volgde er een reeks illustraties (van Mark de Koning) en een stelling. De eenbander moest aangeven in hoeverre deze stelling bij hem/haar aansloot. Zodra alle stellingen waren beantwoord, werd de eenbander getrakteerd op een inspirerende of motiverende video die een relatie had met 'talent'. Na het afronden van alle 10 bestemmingen (koffers) ontving je een boarding pass, die je mee mocht nemen naar de trainingsdag.
Dit was een van de eerste projecten die ik voor een lerende organisatie mocht uitvoeren. Na het succes van deze blended leerinterventie volgden er nog velen. Zowel binnen KLM als bij andere opdrachtgevers. Nu ik na al die mooie jaren terug kijk op dit project, valt het mij nu pas op dat we eigenlijk al bezig waren met een skills based methodiek.
Mooi bruggetje naar een heel interessant project waar wij nu, 11 jaar later, mee bezig zijn. Wij hebben de opdracht gekregen om een werkend prototype te ontwikkelen om alle voordelen van een Skills Based Organization te visualiseren. Denk hierbij aan projectgroepen samenstellen met alle benodigde skills, voorspellen welke skills een schaarste wordt naar verloop van tijd, future skills promoten of medewerkers bewust maken van interne functies met een (bijna) gelijke skillset. Binnenkort meer hierover!
Fijn om na al die jaren nog steeds toegevoegde waarde te kunnen bieden aan al onze klanten met onze eigen specialistische talenten/skills op het gebied van leertechnologieën! Ben je op zoek naar deze talenten? Neem contact op en laat ons meedenken met jullie plannen voor een Skills Based (learning) Organization.
Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs
📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?