11 december 2023

We kennen elkaar nog niet, maar wat is je pincode?

“Dag Remco, welkom in mijn netwerk! Ik zie dat je al aardig wat successen heb geboekt en iets moois voor jezelf hebt opgebouwd. Dit is misschien een persoonlijke vraag. Heb je ook al investeringen lopen om je pensioen veilig te stellen of meer rendement op je vermogen te krijgen? Groet, Rob”

Dag Rob, wat fijn dat door het accepteren van jouw uitnodiging om te connecten op LinkedIn, ik nu deel uitmaak van 'jouw' netwerk! En wat een mooi compliment van iemand die ik nog nooit eerder gesproken heb. Geen probleem om je persoonlijke vragen te beantwoorden, sterker nog, hier heb je de inloggegevens van mijn internetbankieren. Kan je zelf even rondneuzen en mij adviseren hoe ik mijn pensioen veilig moet stellen en meer rendement op mijn vermogen krijg! Groet, Remco

Ik ben niet de moeilijkste als het gaat om een LinkedIn-verzoek te accepteren. Voor COVID-19 was dat wel anders. Toen hanteerde ik nog de strenge vuistregel (of eigenlijk 'hand'regel) dat ik iemand in ieder geval een keer de hand geschud moet hebben voordat ik een verzoek om te connecten accepteer. Maar wat doe je als je bijna 2 jaar geen handen mag schudden en meer achter het scherm zit dan mensen nog fysiek ontmoet. Dan moet je je eigen regeltjes versoepelen en dat heb ik gedaan. Nu kijk ik eerst wie de uitnodiging stuurt en als het interessant oogt, accepteer ik de connectie.

Toch zit er met regelmaat een volkomen onbekende tussen, die direct iets van je wilt. Zo ook Rob (geanonimiseerde naam) uit bovenstaand voorbeeld. Ik ben er dan gelijk klaar mee en verbreek de connectie. Zouden er überhaupt mensen zijn die op zo'n berichtje in gaan? Misschien wel, want ik krijg behoorlijk vaak dit soort berichtjes. Of… weet ik dondersgoed waarom iedereen dit soort berichtjes krijgt…

Hand in eigen boezem, want als introverte ondernemer heb ik dit ook geprobeerd. Stuur een interessant persoon een uitnodiging. Is hij geaccepteerd? Stuur een persoonlijk bericht (is stiekem een standaard berichtje waarin je alleen de voornaam en bedrijfsnaam vervangt) met het verzoek om een afspraak te maken. Is het makkelijk? Ja! Heeft het succes? Nee!

Waarom heeft het geen succes? Heel simpel, 'ik ken jou niet'! Als een onbekende jou op straat aanspreekt en zegt “Ik zag je zojuist in die winkel een duur jasje kopen, je hebt waarschijnlijk al aardig wat successen geboekt en iets moois voor jezelf opgebouwd. Heb je ook al investeringen lopen om je pensioen veilig te stellen of meer rendement op je vermogen te krijgen?”. Dan zijn je eerste gedachten waarschijnlijk: "Waar bemoei jij je mee? Laat me met rust!”. Dit is online niet anders.

Bestsellerauteur Aartjan van Erkel weet dit in zijn marketingboek 'Nummer 1' briljant te verwoorden. Aartjan's boodschap: 'Jij leent eerder iets uit aan de gezellige buurman die regelmatig langskomt dan aan iemand die zelden langskomt en altijd wel iets wilt lenen.' Met andere woorden, je moet eerst iemand vertrouwen én echt leren kennen voordat je besluit zaken te doen.

Twee weken geleden was ik aanwezig bij de ATD European Summit, waar onze opdrachtgever Robert Dollevoet van Jumbo Supermarkten in de openings-keynote met trots hun nieuwe onboarding traject presenteerde. Samen met Jumbo hebben wij de ondersteunende onboarding tools bedacht en ontwikkeld. Een enorme eer om onze software op een internationaal podium te zien schitteren! Na de presentatie van Robert volgden nog vele andere interessante sessies. Een sessie die mij met name is bijgebleven, was de paneldiscussie met als titel 'The changing face of HR: L&D and tech partnerships'. In het panel zaten Tanja Rutter van H&M Group en Jarno Zange van ABN AMRO met als moderator Beth Yoder van de Universiteit van Groningen. Door Beth werd aan Jarno de vraag gesteld “Heb je een advies waarop te letten bij de keuze van een (learning technologies) leverancier?”. Jarno's antwoord daarop was spot-on: “Alle leveranciers zullen zeggen dat ze alles kunnen. Praat met hun klanten en dan pas ontdek je echt of ze iets voor je kunnen betekenen!”.

Het draait altijd om het verkrijgen van vertrouwen! Vertrouwen moet je eerst verdienen. Zaken doe je met mensen en niet met bedrijven. In navolging van het advies van Jarno, wil ik je van harte uitnodigen om met onze klanten het gesprek aan te gaan en te horen waarom zij graag met ons samenwerken. Tot snel! 😉


Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs


📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?


Abonneer je op "Aan tafel!"

© Digital Chefs  | 
Privacyverklaring  | 
Algemene voorwaarden