Spieken. Wie heeft zich er niet schuldig aangemaakt?
Notities opslaan in je (slimme) calculator. Of nog traditioneler, met potlood op het klepje van je calculator schrijven, wat alleen onder een bepaalde lichtinval leesbaar wordt. Kleine briefjes oprollen in je BIC-pen. Of gewoon op de onderkant van je etui, die je omrolt zodra de leerkracht langs loopt. Herkenbaar?
Op onze middelbare school, het Northgo college, hadden we zelfs met de hele klas een methode bedacht om te spieken bij de Franse les. Het werkte als volgt:
Elke les werd door onze Frans lerares, Mevrouw Greve, een leerling naar voren geroepen voor een overhoring. Het ging dan om de Franse woordjes die je als huiswerk moest leren. Onze lerares noemde een Nederlands of Frans woord en die schreef je dan op het krijtbord. Ja, wij hadden nog geen digibord. Ons bord stamde nog uit het 'krijt' tijdperk… Goed, je kan je voorstellen dat mijn klasgenoten en ik er niet op zaten te wachten om voor de klas door de mand te vallen. Omdat wij ons huiswerk niet hadden gedaan.
Wij bedachten een plan. Hoe kan je spieken, terwijl de ogen van de lerares niet van je afwijken? Dát was de oplossing! De ogen van de lerares waren altijd op de ondervraagde leerling én op het bord waarop het antwoord wordt geschreven. Niet op de rest van de klas. Daarom maakte we een afspraak met de leerlingen op de achterste rij in de klas (waar ik er één van was). Wij hielden het tekstboek, onder de tafel, op onze schoot. Zodra de lerares een woordje noemde. Zochten wij het op. Schreven de juiste vertaling op een vel papier en hielden het omhoog. De ondervraagde leerling keek vervolgens al denkend de klas in, zag de juiste vertaling en schreef het op het bord. Dat is wat je noemt teamwork! Alle leerlingen goede cijfers en de lerares tevreden, wat wil je nog meer?
Weet je wat nog het mooiste is? Onbewust leerde de hele klas van het spieken. Misschien was onze Frans lerares zich wel degelijk bewust van ons plannetje. Maar ontdekte ze dat dit net zo goed werkte als het 'stampen' van woordjes. Helaas heb ik dit nooit aan haar gevraagd.
Niet alleen op scholen, maar ook binnen organisaties wordt er 'gespiekt'. Vaak bij de verplichte Compliance trainingen, de 'moetjes'. Geregeld vang ik signalen op dat men elkaars Compliance trainingen doen. Of dat er briefjes met juiste antwoorden op de multiple choice vragen op de werkvloer circuleren. 1C, 2A, 3C, etc. Wat kan je hier als L&D aan doen?
Het laatste dat je wilt doen is straffen of proberen het spieken onmogelijk te maken. Het zit in onze natuur om ongewenst gedrag af te straffen. Maar dat werkt alleen maar meer weerstand op. Ga daarom creatief om met het 'spieken'. Verras de medewerker die spiekt met een manier waarvan zij wél leren. Of… maak de trainingen gewoon leuk om te doen!
Op zoek naar inspiratie? Spiek eens op onze cases pagina. Of neem contact op. Ik spar graag met je over leuke digitale oplossingen voor jouw organisatie!
Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs
📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?