“Je hebt een geweldige Serious Learning Game of een andere leeroplossing bedacht. Didactisch klopt het aan alle kanten.
Je kent de doelgroep, die gaan dit geweldig vinden!
Je weet precies wat ze moeten leren en hoe ze dit in de praktijk toepassen.
Je hebt je evaluatieformulier in kannen en kruiken, zelfs Will Thalheimer zou trots op je zijn!
Je weet dat dit impact gaat hebben op je organisatie!
Het enige wat er nog moet gebeuren is… Het ophalen van praktijksituaties van de collega's op de werkvloer en dan het schrijven van kneiter goede content.
Want jij weet net als ik, alleen goede content creëert betrokkenheid en beleving bij de doelgroep.
Content is King!
Vol goede moed begin je met het uitvragen van de praktijksituaties bij je collega's op de werkvloer. Na een week heb je nog niets binnen. Twee weken, nog niets. Je waagt er een mailtje of een belletje aan. “Sorry, druk druk druk", antwoorden je collega's. “Het komt er aan…” Weer een week later… De deadline van het oplevermoment begint in je nek te hijgen. Nog maar eens bellen. Eindelijk een mailtje van een collega! Je opent het mailtje en in de mail staan 2 summiere praktijksituaties en daaronder een regel tekst “Dit was wat mij even snel te binnen schoot, ik ga ervan uit dat je er wat moois van maakt, succes!”
Teleurgesteld ga je zelf maar aan de slag met de content. Om vervolgens na oplevering de “opbouwende” feedback te krijgen dat de content niet helemaal aansluit op de praktijk…
Herkenbaar?”
En zo trapte ik mijn workshop met de titel “Aan de slag met AI: Bouw je eigen Serious Learning Game!” af tijdens het fantastische Develhub jaarcongres afgelopen week donderdag.
In de workshop gingen de deelnemers aan de slag met het bedenken en creëren van klantinteracties voor onze Serious Learning Game: Entrée. Eerst analoog met pen en papier en vervolgens digitaal. Maar niet zo maar digitaal… Nee, ze mochten als eerste aan de slag met onze AI Learning Content Generator: MiseGPT! Dat is pas wat je noemt een 'live demo'.
Met behulp van onze Serious Learning Game Entrée kunnen organisaties hun medewerkers trainen in klantcontact. Denk aan klantvriendelijkheid, sales, omgaan met agressie, lastige vragen etc. Voor onze klant 'La Place' was het doel van hun versie van de game om medewerkers te trainen om de beste klantervaring neer te zetten. Binnen deze context mochten de deelnemers een klantinteractie bedenken en opschrijven.
Het schrijven van een klantinteractie lijkt misschien in eerste instantie heel eenvoudig, maar om het volledig uit te schrijven en didactisch 'spot on' te houden kan een behoorlijke uitdaging zijn. Om je een beeld te geven waaruit een klant interactie uit bestaat, hierbij de onderdelen:
- Locatie, waar speelt de interactie in het restaurant af (keuze uit 4 werkplekken)
- Introductie dialoog, een kort gesprek tussen de klant en de medewerker voordat de medewerker het juiste antwoord moet kiezen
- Meerkeuze antwoorden, 2 tot 5 antwoorden. Minimaal 1 goed en 1 fout antwoord.
- Afronding dialoog, algemene afronding, los van de te kiezen antwoorden.
- Feedback van een collega, hoe reageer je als collega op een goed antwoord (compliment) en hoe op een fout antwoord (opbouwende kritiek)? Kies er ook een emoji bij.
- Review en aantal sterren, hoe reageert de klant vervolgens op Google, schrijf een positieve en negatieve review. Geef bij een negatieve review het aantal sterren op.
De deelnemers kregen 10 minuten de tijd. Wat veel te weinig was, want niemand had het af. Niet zo gek als je je bedenkt dat het ophalen van een praktijkscenario en het verwerken naar één klant-interactie gemiddeld 4 uur in beslag neemt.
“Zoals jullie merkten, wat een werk is het om één interactie uit te schrijven zodat deze in de game gezet kan worden… Om jullie een idee te geven, op dit moment staan er 43 unieke interacties in het CMS van deze game. Dat heeft heel wat uurtjes werk gekost.
Zou het niet mooi zijn, als dit makkelijker én sneller kon?
Mag ik van jullie een tromgeroffel? 🥁
Met veel trots presenteer ik jullie voor de aller aller eerste keer, jullie hebben de primeur, onze Learning Content Generator: MiseGPT!”
MiseGPT: Learning Content Generator
MiseGPT is een add-on op ons Content Management Systeem 'Mise'. Die haar naam heeft te danken aan 'Mise-en-place', het voorbereidende werk in de keuken. We dragen natuurlijk niet voor niets de naam Digital Chefs 😉 Mise draait op de achtergrond van al onze leeroplossingen voor het contentbeheer.
MiseGPT is heel eenvoudig in het gebruik. Je beschrijft in 1 of 2 regels waar de klant-interactie over moet gaan. Je kiest een locatie in het restaurant en je drukt op de knop 'Interactie genereren'. MiseGPT gaat voor je aan de slag. Binnen een minuut ontvang je een volledig uitgewerkte klant-interactie, die je met 1 druk op de knop opslaat in ons CMS. Om vervolgens te redigeren, indien nodig.
Inclusief het redigeren beslaat het bedenken en creëren van een klantinteractie slechts gemiddeld 15 minuten in plaats van de 4 uur die ik hierboven toelichtte. En met 1 extra druk op de knop kan alle content vertaald worden in maar liefst 85 talen! 🤯
Je kan je voorstellen dat de deelnemers van mijn workshop behoorlijk onder de indruk waren. Want na het genereren van een klantinteractie met MiseGPT konden ze hem direct spelen in Entrée.
Dit is een schitterend voorbeeld hoe AI ons kan ondersteunen in het werk. Jij zorgt voor een goede instructie, AI doet het voorbereidende werk en jij geeft de finishing touch! De perfecte balans tussen techniek en 'the human touch'.
Zoals Ruben Hassid laatst in een post zei: “Je hoeft je geen zorgen te maken dat AI je baan overneemt. Maar maak je eerder zorgen dat de mens die AI wel beheerst, je baan overneemt.”
MiseGPT is momenteel nog in Beta, wat betekent dat mijn collega's achter de schermen druk in de weer zijn om het nog beter te maken. Mocht je alvast een sneak preview willen en zelf ervaren hoe de kracht van AI jou kan helpen met het genereren van leercontent?
Neem contact op en we plannen een online demo in. Bij voldoende geïnteresseerden, geef ik alle liefde opnieuw mijn 1-uur durende workshop (inclusief: zelf aan de slag gaan met MiseGPT)!
Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs
📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?