9 januari 2023

Het mandje van Tichelaar

Mand! Wie ken hem niet, het filmpje van een antiek-verkoper met het mandje van Tichelaar… Ruim 4,2 miljoen views in 10 jaar tijd op YouTube.

In het programma 'Omroep Maxim' interviewt Maxim Hartman de antiek-verkoper Ben Strik uit Deventer. Op sarcastische en eigenzinnige wijze (tot vervelens toe, als je het mij vraagt) stelt Maxim de heer Strik verscheidene vragen over zijn winkel.

Wanneer de heer Strik een Delfts aardewerk mandje laat zien, volgt de volgende dialoog:


Ben Strik: “Dit is een heel mooi mandje gemaakt door de firma Tichelaar. Werd gebruikt op tafel als versiering en fruitmandje.”

Maxim Hartman: “Veel te lang, moet korter.”

Ben Strik: “Mandje van Tichelaar, gemaakt in Makkum.”

Maxim Hartman: “Nog korter.”

Ben Strik: “Mandje van Tichelaar.”

Maxim Hartman: “Nee, nog korter. Kort.”

Ben Strik: “Mand!”


En door deze beroemde woorden, of eigenlijk woord, werd Ben Strik een internet-fenomeen. Inmiddels beter bekend als: Meneer Mandje.

Maxim Hartman heeft zelfs, naar aanleiding van dit filmpje, de kortste podcast van Nederland opgezet met de naam 'Mand'. Met zijn vaste vrienden René en Ryan bespreekt Maxim uitsluitend het hoogst noodzakelijke van een onderwerp. Wat resulteert in afleveringen van ongeveer een halve minuut.

Wat mij betreft mogen meer mensen korter van stof zijn. En ja, daar ben ik ook een voorbeeld van, haha! Slechts een paar woorden zijn vaak voldoende om hetzelfde te zeggen en bedoelen.

Maar is korter altijd beter?

Niet als je het over de Return on Investment (ROI) van een training of leeroplossing hebt. Met andere woorden: Wat levert het de organisatie op?

Toch wordt vaak de 'afname in leertijd'. Het korter bezig zijn met een training of leeroplossing, in vergelijking met een voorgaande training of leeroplossing, gebruikt als ROI. Door deze simpele berekening:

afname in leertijd * uurtarief medewerker * aantal medewerkers = besparing in Euro's

Het klinkt heel mooi en aannemelijk om dit te gebruiken om tot een besparing te komen. Maar je kan dit maar heel beperkt toepassen, want wat laat je volgend jaar zien en het jaar daarna? Ga je de trainingen dan nog korter maken en de benodigde kennis er in proppen? Dan heb je over een paar jaar alleen nog maar een micro, nano of pico-learning 😉

Denk daarom goed na hoe je tot een ROI komt die geen houdbaarheidsdatum heeft. Wil je weten hoe het anders kan? Stuur mij dan een mailtje en mijn collega's en ik vertellen je er graag meer over.


Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs


📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?


Abonneer je op "Aan tafel!"



Zekeringstraat 17-A
1014 BM Amsterdam
+31 20 261 60 48
[email protected]
Cases
Aanpak
Nieuws
Vacatures
Contact

© Digital Chefs