“Mag ik u wat vragen, is het mogelijk dat u de kaarsen in de kandelaar uitblaast?”, vraag ik aan de serveerster van Grand-Café Buitengoed Slavante in Maastricht. “Waarom zou u dat willen?”, vraagt de serveerster. Naast mij aan tafel zit mijn dochter Lize (6) met tranen in haar ogen. “Mijn dochtertje is bang dat er brand uitbreekt, ze heeft zojuist een paniekaanval gehad.”, leg ik uit. “Natuurlijk! Wat zielig voor haar, heeft ze hier altijd al last van gehad?”, vraagt ze medelevend terwijl ze de witte kaarsen uitblaast. Ik zie direct de opluchting in Lize haar gezicht. “Nee, pas sinds deze week. We hebben geen idee waarom ze hier zo druk mee is in haar hoofd…”, antwoord ik zorgelijk.
Vorige week waren we met ons gezinnetje een weekendje weg. Even er gezellig uit, hotelletje geboekt in het dorpje Roosteren, lekker lunchen, wandelen op de Sint Pietersberg en uit eten in Maaseik (België). Op vrijdagavond tijdens het avondeten, voorafgaande aan ons tripje, had Lize een flinke paniekaanval gehad. Ze bleef aan een stuk huilen en schreeuwen en liet ons blijken dat ze ontzettend bang is dat ons huis afbrandt. “Waarom denk je dat?”, vroegen we haar. Er kwam geen zinnig antwoord. We bleven haar troosten, maar tevergeefs. De hele avond bleef ze angstig en viel daardoor pas heel laat in slaap. Wij overwogen nog om de trip af te blazen, mocht ze op zaterdagmorgen nog zo angstig zijn. Gelukkig voor haar, was ze gekalmeerd. Tot wij die middag in het Grand-Café een tafeltje naast de kandelaar met brandende kaarsen toegewezen kregen.
“Voel je je fijner nu de kaarsen uit zijn?”, vroeg ik aan Lize. “Ja papa.”, antwoordde ze zachtjes. “Er zal niet zo snel brand uitbreken. Kijk maar, overal zijn rookmelders en blussers.”, probeer ik haar gerust te stellen. “Ja maar papa, de kleren van Sinterklaas waren ook helemaal verbrand en konden niet meer geblust worden…”. Ik zag Lize haar gezicht weer betrekken. “Bedoel je in het Sinterklaasjournaal van vorige week?”, het kwartje begon te vallen. “Ja, Pietje Smeerpoets was de kleren van Sinterklaas aan het drogen en ineens waren ze in brand gevlogen.”, antwoordde ze met een trillende onderlip. De aanleiding was boven water, 'Het Sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok'…
Al jarenlang heeft 'Het Sinterklaasjournaal' een nieuw en spannend avontuur die de Sint en Pieten beleven vanaf de reis naar Nederland tot aan pakjesavond op 5 december. Deels aansluitend op het actuele nieuws, zoals dit jaar de verkiezingen. Maar het draait met name om de problemen waarom de Sint niet op tijd in Nederland aankomt of waarom pakjesavond niet doorgaat. Het is altijd een dolle bende, maar het loopt gelukkig altijd goed af. De uitdaging voor 'Het Sinterklaasjournaal' is om het aantrekkelijk te houden voor jong en oud. Dat is nogal een brede doelgroep. En zo blijkt. Voor het tweede jaar op rij, vorig jaar was zelfs de stoomboot gezonken, zijn de avonturen van de Sint en pieten voor de allerkleinsten behoorlijk spannend. Eigenlijk té spannend, als je het mij vraagt. Wij kijken daarom alle afleveringen samen met onze kinderen, om ze direct gerust te stellen als het te spannend wordt. Want ook op school wordt het bekeken. Maar tevergeefs blijkt nu. De spannende scènes blijven in de hoofdjes van onze kinderen hangen. Hoe we hiermee moeten omgaan is mij nog niet duidelijk. Misschien heb jij een tip?
Zo blijkt maar weer hoe belangrijk het is om je doelgroep goed te kennen. Dit geldt, vanzelfsprekend, ook voor het ontwikkelen van trainingen en digitale leeroplossingen. De inhoud, tone-of-voice, look-and-feel, kortom alles, dient afgestemd te worden op je doelgroep om echt impact te kunnen maken. Daarom staat in ons ontwerpproces de medewerker altijd op 1! Zodra wij aan de slag gaan met onze Design Sessie (de zoektocht welke ingrediënten van belang zijn voor de organisatie), sluiten we direct een aantal medewerkers (de doelgroep) aan. Om ook hun dieet wensen in kaart te brengen. Alleen dan kom je tot een digitale leeroplossing die écht bij de doelgroep aansluit. Vanaf dat moment blijven deze medewerkers onderdeel van de projectgroep, wat niet alleen leidt tot een beter eindproduct, maar ook een snellere adoptie onder de rest van de doelgroep!
Wil jij, in plaats van het opleveren van een 'surprise', ook een digitale leeroplossing met impact voor de medewerker? Stuur ons je verlanglijstje en we nemen contact op!
Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs
📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?