20 maart 2023

Een stok achter de deu... gondel (deel 2)

Deel 1 nog niet gelezen? Lees hem hier terug.

 

Daar stond ik dan, bovenaan de rustige blauwe (eenvoudige) piste. Ik haalde mijn ski's uit de pizza-punt en begon te glijden. Eerst langzaam, maar steeds sneller en sneller en sneller… “Help, wat had ik ook alweer in de YouTube-filmpjes geleerd? Oh ja, mijn gewicht verplaatsen naar 1 ski om een bochtje te maken”. Ik verplaatste mijn gewicht en warempel, ik maakte een bocht en kwam weer tot stilstand.

Mijn eerste praktijk-ervaring is een feit! Ik herhaalde de bochtjes en het afremmen en pakte opnieuw de pannenkoek-lift naar boven. Ik herhaalde dit net zo lang tot ik mij voldoende zelfverzekerd voelde en mijn zwager Bart mij uitdaagde om een rode (gevorderde) piste te pakken.

Dat was andere koek… Een rode piste is aanzienlijk steiler. Maar dat niet alleen, het was ook veel drukker. Overal waren skiërs en snowboarders. Of er slingerde klasjes 6-jarige kinderen, braaf achter hun ski-leraar/lerares aan, voorbij. Toen ik een gaatje ontdekte in de drukte, besloot ik het erop te wagen. Waarvan ik dacht op de blauwe piste snel te accelereren, ging het nu nog sneller. In alle rust je gewicht naar 1 ski verplaatsen, was er niet meer bij. Ik moest flink mijn best doen. Het leek wel sport… 😅 En dan moet je ook nog de mensen om je heen in de gaten houden. Gelukkig geldt de regel dat je alleen de mensen voor je in de gaten hoeft te houden. Maar zodra ik achter mij een net zo onervaren skiër of snowboarder hoorde naderen, kon ik het toch niet laten om hier rekening mee te houden.

Een aantal dagen, vele valpartijen en angstmomenten later, skiede ik fatsoenlijk de rode piste af. Ik kon eindelijk het ski-gebied een beetje verkennen door blauwe en rode pistes te pakken. De zwarte pistes (vergevorderde) liet ik maar even links liggen. Of rechts… Op een ochtend kwamen we aan bij een stoeltjes-lift voor 2 personen. De 'love seat', kreeg ik te horen van 'kenners'. Ons groepje was met een oneven aantal én mijn vrouw was beneden gebleven met de kids. Wat erin resulteerde dat ik alleen in de 'love seat' zat. Wel in het midden, anders hangt het stoeltje scheef.

In de 'love seat' genoot ik stilletjes, want er was toch niemand om tegen te praten, van het schitterende Oostenrijkse landschap. Ik naderde het einde van de lift en maakte mij klaar om uit te stappen. Beugel omhoog, beide ski's op de grond, opstaan, je een klein stukje vooruit laten duwen door de lift en dan ruimte maken voor mensen achter je. So far so good! Tot ik merkte dat één ski-stok niet mee kwam. Die ski-stok had namelijk besloten mij terug naar beneden te trekken… Aaaaaaaaaaa!

Ik bleek gelukkig niet het vijfde wiel aan de lift te zijn, want de ski-stok schoot op tijd los van mijn pols en ging in zijn eentje verder met de 'love seat' naar beneden. Tevergeefs probeerde omstanders mijn ski-stok los te slaan van de stoel. Maar de liefde tussen stok en 'love seat' was te sterk. De liftbediende maakte een abrupt einde aan dit romantisch samen zijn, door de lift te stoppen en de ski-stok definitief van de 'love seat' te scheiden. Onder hard gelach van mijn schoonfamilie (en die kunnen hard lachen) en overige omstanders haalde ik, met het schaamrood op mijn kaken, mijn ski-stok op bij de liftbediende. Ik had mijn lesje wel geleerd: Altijd de stokken los als je in een liftje zit.

En zo ervaarde ik tijdens dit weekje wintersport alle '5 Moments of Need'. De 5 momenten dat je ondersteuning nodig hebt als je iets nieuws leert:

  1. NEW: wanneer iemand voor het eerst kennis maakt met een nieuw concept, taak of rol.
    In mijn geval: YouTube-video's kijken, hoe je moet skiën.
  2. CHANGE: wanneer iemand veranderingen moet aanbrengen in bestaande kennis of vaardigheden.
    In mijn geval: rode piste, hogere snelheden en (meer) rekening houden met omstanders.
  3. APPLY: wanneer iemand de kennis of vaardigheden moet toepassen in de praktijk.
    In mijn geval: de eerste keer op de ski's.
  4. SOLVE: wanneer iemand problemen tegenkomt en ondersteuning nodig heeft om deze op te lossen.
    In mijn geval: Altijd de stokken los als je in een liftje zit.
  5. MORE: wanneer iemand zich verder wil ontwikkelen.
    In mijn geval: Omgaan met materiaal, gondels, liften en kennis van ski-terminologie.

Wil je ontdekken hoe wij deze '5 Moments of Need' hebben verwerkt in onze Performance Support app 'Amuse'? En hoe organisaties als Jumbo Supermarkten en KLM dit toepassen in de praktijk? Neem contact op voor een vrijblijvende demo.

Wintersport volgend jaar… MORE!


Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs


📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?


Abonneer je op "Aan tafel!"



Zekeringstraat 17-A
1014 BM Amsterdam
+31 20 261 60 48
[email protected]
Cases
Aanpak
Nieuws
Vacatures
Contact

© Digital Chefs