“We komen straks aan bij de pier. Daar staat 'Hart van Nederland' op mij te wachten voor een kort interview. Ik zou het wel leuk vinden als jullie naast mij lopen. Dan lijken jullie net mijn bodyguards.”, vroeg voormalig zangeres en zakenvrouw Connie Witteman (Vanessa) ons tijdens de City Pier City loop 2004 (halve marathon in Den Haag/Scheveningen). Wij zagen er ook wel de lol van in en zo verschenen wij, Dennis, Mark, Ralph en ik diezelfde avond nog in de uitzending van het TV-programma.
Het was een zaterdagmiddag rond de kerst 2002, toen ik, als 21-jarige student, samen met mijn vrienden over de Haarlemmerstraat in Leiden slenterde. De stad was prachtig versierd en de etalages pronkten met hun mooiste kleding voor de feestdagen. Zo ook bij de C&A. Terwijl wij langs liepen viel ons oog op een zwart pak in hun etalage. Het leek erop dat het pak geprijsd was voor slechts 40 euro? “Dat is niet duur voor pak, maar 88 gulden”, zeiden we tegen elkaar. Wij liepen de C&A in, omdat we het niet konden geloven. Enige ogenblikken later liepen we naar buiten met een nieuw zwart pak onder de arm, speculerend waarvoor we het pak allemaal kunnen gebruiken. Want voor dat geld hoef je er ook niet heel zuinig mee om te gaan.
“Als we nu een zwart overhemd en een witte stropdas erbij kopen, dat ziet er wel heel stoer uit.”, opperde een van ons. “Haha, ja en er dan witte sportsokken onder!”, vulde iemand aan. In 2003 was het nog 'not done' om witte sportsokken te dragen onder andere kleding dan sportkleding. “Of… Als we nu eens allemaal een andere kleur stropdas en bijpassende sokken kochten?”. We keken elkaar aan. Wat een geweldig idee! Dennis koos de kleur 'oranje', Mark 'blauw', Ralph 'geel' en ik 'groen'. En zo ontstond TCCB, 'The Colourful Costumed Boys'.
Omdat ik op dat moment op het Grafisch Lyceum in Rotterdam de studie Multimedia Vormgeven volgde, nam ik de taak op mij om de huisstijl te ontwerpen. Er volgden visitekaartjes, een website/forum, eigen Hyves-pagina, video-animaties en onze eigen etiketten voor flessen mix-drankjes in overeenkomende kleuren.
Een concreet doel hadden we niet. Als TCCB verschenen wij op feesten en partijen, gingen de pakken mee op vakantie (naar bijvoorbeeld party-eiland Chersonissos in Griekenland), lagen we in pak op het (naakt)strand van Noordwijk én hadden wij ons ingeschreven voor de halve marathon, de City Pier City loop, in Scheveningen. Waar we onderweg bij toeval Connie Witteman, haar kinderen en haar toenmalige schoonzoon Jody Bernal tegenkwamen en daardoor diezelfde avond ons 'TV debuut' maakten, haha. Zonder dat we een doel hadden, merkten we dat de pakken zorgde voor… een ongrijpbare aantrekkingskracht. Op ons forum (voorloper van Facebook) werden berichten voor ons achtergelaten en overal waar we kwamen wilden mensen met ons op de foto.
Onze deelname aan de City Pier City loop in 2004 was niet onopgemerkt gebleven. Wij werden direct na de finish benaderd door de lokale TV-zender 'Kanaal 7 - Bollenstreek TV' met de vraag om de City Pier City loop 2005 voor hen te presenteren. Dit betekende wel dat we opnieuw een halve marathon in pak met stropdas moesten lopen 🥵. Maar ach, alles voor de kijkcijfers. 😉
Als 'The Colourful Costumed Boys' hebben we leuke en gekke momenten meegemaakt. Naarmate de tijd verstreek, trokken we minder vaak de pakken aan en kijken we nu terug op een mooie herinnering. Toen bij 'De Wereld Draait Door' het programmaonderdeel 'De Jakhalzen' verscheen, waar de jakhalzen een zwart pak met 'rode stropdas' droegen, heb ik nog wel eens gedacht, “Wie zou hen geïnspireerd hebben?”.
En zo zie je maar, dat als je 'iets' anders doet dan anderen, dan val je op en ontstaat er die ongrijpbare aantrekkingskracht. Wij waren niets meer dan 4 studenten in een zwart pak.
Dat 'iets anders' kan je ook inzetten bij het ontwikkelen van digitale leerinterventies. Door alleen wat kleurtjes van je Storyline-training aan te passen ben je er nog niet. Je wilt dat het 'DNA' van de organisatie overkomt én dat de deelnemers zich vertrouwd voelen. Denk 'outside-the-box'.
Hoe dan? Boek een design sessie met onze digital learning experts. Is dit iets voor jou en jullie team? Laat het mij weten en laat je verrassen door creatieve uitkomsten die zitten als gegoten!
Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs
📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?