Vanaf mijn 6e tot mijn 12e was ik lid van een atletiek-vereniging, De Spartaan in Lisse. Ik was alles behalve goed in de vele onderdelen die atletiek biedt. Ik was te klein voor hoogspringen en hordelopen, ik was niet sterk genoeg voor kogelstoten en discuswerpen, ik was niet snel genoeg voor sprinten en verspringen, maar… ik vond het wel fantastisch om het allemaal te doen. De enige onderdelen waar ik niet onderaan in de ranglijsten eindigde, maar ergens halverwege 😬, waren de lange afstand loopjes, 1 t/m 5 km.
Toen ik op mijn 12e besloot te stoppen met atletiek ben ik altijd blijven hardlopen. 10 km's, halve marathons en zo af en toe een mooie trail run van ± 30 km. Van de hele marathon (42 km) is het nog niet gekomen, maar staat bovenaan op mijn bucket-list.
Hardlopen doe je veelal individueel en niet in teamverband (met uitzondering van een estafette- en loopgroepen). Wat betekent dat je jezelf moet blijven motiveren om te gaan. Ook als de weersomstandigheden weleens tegenzitten (wat was het koud hè afgelopen dagen…🥶). Als je tijdens het hardlopen andere hardlopers tegenkomt, weet je dat zij zichzelf ook hebben gemotiveerd om weer te lopen. Daarom geven 'de meeste' hardlopers elkaar een blijk van waardering door elkaar te begroeten. In de vorm van een simpele 'Hi!', een duimpje omhoog of een knikje. Ik noem dit "De ongeschreven regel voor hardlopers".
Maar toen ik een paar jaar geleden verhuisde van de Bollenstreek naar Amstelveen, waarbij ik nu veel loop in en rond het Amsterdamse Bos, wordt er bijna helemaal niet meer gegroet. Sterker nog, 4 van de 5 hardlopers die ik tegenkom negeren mij volkomen als ik gedag zeg. Zou mijn 'ongeschreven regel' afhankelijk zijn van de locatie waar je loopt? Daar lijkt het wel op. Erg jammer, want een kleine blijk van wederzijdse waardering (feedback) doet een individu zoveel!
Feedback maakt een enorm verschil!
In trainingen is het geven en ontvangen van constructieve feedback een onmisbaar onderdeel. Maar ook in digitale leeroplossingen! Dit wordt in de praktijk weleens vergeten. Er zijn verschillende vormen van feedback die je in een digitale leeroplossing kan meenemen, denk hierbij aan:
- Bedankjes geven (wanneer een medewerker iets heeft ingevuld of opgestuurd)
- Vragen om een reactie van een medewerker (dan is het wel 'een must' om iets met de feedback te doen en dit 1-op-1 terug te koppelen)
- Na het beantwoorden van een vraag (doe dit bij zowel goede als foute antwoorden)
- Als toelichting bij een beoordeling (alleen een cijfer is niet voldoende)
Op dit moment werken wij aan een Onboarding-tool waarbij feedback een grote rol speelt. Zo kan de medewerker heel simpel met een 'duimpje omhoog' of 'duimpje naar beneden' aangeven hoe ze een onderdeel hebben ervaren (inclusief het geven van een toelichting). Waarvan de organisatie en L&D veel leert en hierop kan anticiperen. Daarnaast integreren we een unieke buddy-module (peer-to-peer). Waarin de samenwerking tussen de nieuwe medewerker, de buddy én leidinggevende ondersteund worden door tussentijdse- en eindbeoordelingen.
Geïnteresseerd in early-access tot onze unieke Onboarding-oplossing? Neem contact op voor een demo. Want ook wij zijn benieuwd naar jouw feedback!
PS. Mocht je een hardloper tegenkomen in een Digital Chefs sport-shirt, vergeet niet te groeten! 😉
Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs
📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?