17 april 2023

Afgestoken vuurwerk te koop!

Het is 1 januari, nieuwjaarsdag. Mijn wekker gaat. Ik had hem extra vroeg gezet, want ik zou beginnen aan wat mijn eerste onderneming zou worden. Ik had naar deze dag uitgekeken. Ik pakte een rol vuilniszakken uit het gootsteenkastje en ging de straat op. Op zoek naar de dikste, langste en grootste pijlen. Naar de mooiste potten en kleurrijk versierde dozen. Ik zocht naar het mooiste 'afgestoken' vuurwerk.

Ik was niet alleen. De dag daarvoor, op oudjaarsdag, had ik samen met andere kinderen uit onze straat, Arco, Peter en Elise, het idee bedacht om vandaag vuurwerk te verkopen. Ook mijn zusje Sandra was van de partij.

De taken waren goed verdeeld. Terwijl een groepje op zoek ging naar het mooiste afgestoken vuurwerk, bouwden de anderen een kraampje, tekenden een reclamebord en schreven de prijzen op kleine stickertjes.

Netjes stalden we het verzamelde vuurwerk uit en plakten de prijsstickertjes erop, variërend tussen de 0,05 cent voor een rotje en 0,50 cent voor een grote sierpot. “Vuurwerk te koop!”, schreeuwden we luid door onze straat. Maar niemand die erop reageerde. Dat vroeg om een andere vorm van marketing. We besloten over te gaan op fieldmarketing. Samen met mijn zusje bemande ik de kraam, terwijl de rest langs de deuren ging om iedereen te attenderen op ons geweldige aanbod.

Dit werkte fantastisch! Niet alleen de straatbewoners, maar ook de mensen die op visite waren voor het brengen van nieuwjaarswensen kwamen op onze kraam af. Voordat we het wisten waren we bijna uitverkocht. Snel pakten we nog wat lege vuilniszakken en begonnen we zelfs buiten onze straat naar vuurwerk te zoeken om onze voorraad aan te vullen. De hele dag hebben we ons geweldig vermaakt en aan het einde van de dag de inkomsten eerlijk verdeeld. Onze eerste onderneming was een feit. Een onderneming met 100% winstmarge. Dat is mij nooit meer gelukt, haha!

Deze succesformule herhalen we nog vele jaren. Bijkomende voordelen: de straten waren schoon en de volwassenen hoefden het vuurwerk niet op te ruimen na het afsteken. Win-win!

Was onze klandizie nu echt geïnteresseerd in het afgestoken vuurwerk? Of hadden ze een andere motivatie om het aan te schaffen? Want bij elke klant verdween het vuurwerk direct na aankoop in de prullenbak. Het ging hen niet om het vuurwerk, maar om de sympathie voor ons enthousiasme, samenzijn en creativiteit. Het werd ons gegund.

Hoe aantrekkelijk is jullie leeraanbod?

Als ik terugdenk aan deze jeugdherinnering, trek ik hier een hele mooie les uit. Je kan iemand motiveren om iets te kopen/doen zonder dat zij er (direct) baat bij hebben. Dit geldt ook voor (digitale) trainingen. Vaak zit een medewerker niet te wachten op 'weer' een training. Zeker niet als het een 'moetje' is. Probeer de medewerker eens op een andere manier te motiveren. Creëer sympathie. Leg uit waarom die training belangrijk is voor de organisatie. Maak hen enthousiast, breng ze samen en verras ze met creativiteit. En geloof mij, als je mensen zo ver kan krijgen om afgestoken vuurwerk te kopen, zijn ze zeker bereid om jullie trainingen te doen.

Wil je weten hoe wij onze digitale leeroplossingen aantrekkelijk maken voor de doelgroep? Neem contact op en ontdek hoe wij voor vuurwerk zorgen binnen jullie leeraanbod!


Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs


📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?


Abonneer je op "Aan tafel!"

© Digital Chefs  | 
Privacyverklaring  | 
Responsible Disclosure  | 
Algemene voorwaarden