“Digital Chefs dacht actief mee, nam initiatieven, heeft creatieve ideeën en is flexibel in tijd. Onze wensen zijn vertaald tot een prachtige app. Digital Chefs, bedankt!”

– Wilma Baltes, Consultant Training Learning & Development at KLM Royal Dutch Airlines

Vanaf 1 juli biedt KLM met ‘Anytime For You’ de mogelijkheid aan World Business Class-passagiers om tijdens vluchten tussen Amsterdam en Johannesburg maaltijden naar wens te bestellen. Digital Chefs realiseerde een unieke iPad app dat het KLM-cabinepersoneel ondersteunt bij deze nieuwe service.

Aan het begin van de vlucht ontvangt de World Business Class-passagier een menukaart. Hierop vindt hij, naast het reguliere driegangenmenu of -lunch, het ‘Anytime For You’-menu. Dit laatste biedt keuze uit acht verschillende gerechten. De passagier kan voor het reguliere driegangenmenu kiezen, of dit naar wens overslaan. Daarna kunnen gekozen gerechten van het ‘Anytime For You’-menu gedurende de gehele vlucht op elk gewenst moment worden opgenomen, opgemaakt en uitgeserveerd.

KLM Learning & Development
Voor de uitrol van deze nieuwe service heeft KLM Learning & Development de opdracht gekregen om het KLM-cabinepersoneel van de vluchten tussen Amsterdam en Johannesburg te trainen. In plaats van alleen een traditionele training op locatie te ontwikkelen hebben zij samen met Digital Chefs een iPad applicatie ontwikkeld die het personeel tijdens de werkzaamheden ondersteunt, informeert en van extra kennis voorziet op basis van de Performance Support methodiek.

KLM Learning & Development wilde de methodiek Performance Support lanceren binnen de organisatie. Met een (terecht) kritische doelgroep was het een grote uitdaging om een app te ontwikkelen die aan de wensen van het personeel voldoet en echt een toegevoegde waarde heeft. Inmiddels zijn de eerste vluchten naar Johannesburg vertrokken en zijn de reacties van het KLM-cabinepersoneel zeer positief.

De samenwerking met Digital Chefs verliep al vanaf het prille begin zeer soepel. Ze dachten actief mee, namen initiatieven, hadden creatieve ideeën, waren flexibel in tijd en wisten onze wensen te vertalen tot een prachtige app. Vragen en aanpassingen werden snel en accuraat opgepakt. Ik vind het bijzonder prettig om met Digital Chefs te werken. Ik kijk uit naar de samenwerking op andere projecten en de verdere uitrol van het ‘Anytime For You’ project.
Digital Chefs, bedankt!

– Wilma Baltes, Consultant Training Learning & Development at KLM Royal Dutch Airlines

Maaltijdservice
Eén van de twee onderdelen in de iPad app is het ondersteunen van de maaltijdservice. Het KLM-cabinepersoneel neemt de bestellingen van de World Business Class-passagiers op met een iPad. De app beschikt van elke maaltijd over allergenen-informatie, een ingrediëntenlijst en achterliggende productinformatie. Zoals informatie over de herkomst van de ingrediënten die aan boord geserveerd worden.
Na het opnemen van de bestellingen worden deze via de app overgedragen naar de iPad van de collega in de galley (keuken aan boord) die aan de slag gaat met het bereiden van de maaltijd en het opmaken van de borden. De instructies voor deze werkzaamheden zijn eveneens beschikbaar in de app, zowel tekstueel als visueel (foto’s en video).

Taken aan boord
In de app vind je naast de ‘Maaltijdservice’ het onderdeel ‘Taken aan boord’. Dit onderdeel geeft gedetailleerde informatie over de vluchtfases, taken en stappen die het KLM-cabinepersoneel aan boord uitvoert. Ook hier kan de medewerker de verdieping opzoeken en zichzelf verrijken met additionele kennis voor, tijdens en na de werkzaamheden.

Offline gebruik
Aan boord van het vliegtuig is er (nog) geen internetverbinding en kan er uit veiligheidsredenen geen gebruik worden gemaakt van draadloze verbindingen (WiFi en Bluetooth). Daarom is de functionaliteit van de app volledig offline te gebruiken. Voor het overdragen van bestellingen van de ene iPad naar de andere iPad heeft Digital Chefs, na een uitgebreid onderzoek, een unieke methode ontwikkeld. De app genereert geanimeerde QR-codes om zo de data snel én betrouwbaar offline over te dragen.

Wisselen van vlucht
De inhoud van de app past zich automatisch aan door het invoeren van het vluchtnummer. Denk hierbij aan andere maaltijden, vluchtfases, taken etc. Zo kan de medewerker zich goed voorbereiden op een volgende vlucht.

KLM en Digital Chefs ontwikkelen de app verder om meerdere vluchten te ondersteunen en aansluitende processen te automatiseren.

Onze taken:

  • Advies en strategie
  • Concept
  • User Interface (UI) Design
  • User Experience (UX) Design
  • Back-end development (Laravel 5)
  • iOS development (React Native)

Performance Support

Performance Support is een manier van leren dat aansluit op het 70-20-10 model. 70% leer je uit de praktijk (informeel), 20% van mensen in je netwerk en slechts 10% uit trainingen en cursussen (formeel). Performance Support legt met name de nadruk op de 70%, het leren vanuit de praktijk. Dit gebeurt op basis van de Performance Support Piramide, waarbij je de medewerker vanuit procesondersteuning verdieping biedt. Ofwel tijdens het uitvoeren van functie-taken krijgt de medewerker toegang tot stappenplannen, ondersteunende informatie, e-learning, wiki en vele andere resources om de kennis te verrijken en bovenal te behouden.


Performance Support Pyramid