2 januari 2023

Ontvoerd in een sloppenwijk in Mumbai

Eind 2010 bezocht ik India om een digitale kiosk, een iPad app, voor digitale magazines te ontwikkelen. Ik arriveerde midden in de nacht op de luchthaven van Mumbai.

Het was gigantisch druk op de luchthaven. Tussen honderden mensen met naambordjes, kon ik mijn hotel transfer niet vinden. Dus liep ik naar de airport information desk. Daar werkte een man die vertelde dat de hotel transfers rond dit tijdstip niet op de luchthaven mogen komen. Hij kon mij wel helpen met een taxi.

De man verlaatte zijn desk en liep met mij mee naar een taxi-busje. Ik stapte in het busje en de man mompelde wat in het Hindi tegen de chauffeur. Vervolgens stapte hij zelf ook in en we reden weg.

Maar in plaats van naar mijn hotel te gaan, bleven we maar rijden? Toen reden we ineens de duisternis in. Ik klampte mij vast aan mijn koffer en het zweet brak mij uit. Ik had geen idee wat er gaande was.

Uiteindelijk stopten we midden in een sloppenwijk. De man van de luchthaven zei dat ik 8.000 Indiase roepie moest pinnen als ik ooit nog mijn hotel wilde zien. Uiteraard stemde ik in. Bij een verlate benzinestation pinde ik de 8.000 Indiase roepie (omgerekend 90 euro) en werd ik op 15 minuten loopafstand van mijn hotel uit het busje gezet.

Toen ik eindelijk in het hotel was, vertelde ik alles aan de receptie. Zij vertelde mij dat mijn transfer nog steeds op mij stond te wachten op de luchthaven en dat ik heel veel geluk had gehad. Er zijn toeristen die het er slechter van af hebben gebracht.

Ik ben blij dat het goed is afgelopen, maar ik zal het nooit vergeten. Ik ben een levensles rijker.

Zou jij je zo makkelijk laten ontvoeren?

Misschien niet fysiek en levensbedreigend, maar ik zie het veel om mij heen gebeuren. Organisaties die zich laten ontvoeren door hun leveranciers. Je sluit een contract af om hun learning tool/software te gebruiken. Op het eerste gezicht een prima deal, totdat je net iets anders wilt, of met een andere tool wilt koppelen, of je data terug wilt krijgen. Dan wordt ineens alles lastig en mag je diep in de buidel tasten voor maatwerk, consult of aanpassingen (nota bene op je eigen content). Een 'vendor lock in' wordt dat genoemd.

Daar heb ik een hekel aan. Bij ons, Digital Chefs, is wél alles mogelijk en krijg je altijd een eerlijk advies. Geen verborgen kosten en zeker geen onnodig consult.

Krijg jij ook alsmaar 'nee' te horen van je leverancier? Verdampt je leerbudget door onvoorziene additionele software-kosten? Stuur mij dan een mailtje. Ik vertel je graag hoe het anders kan. Niet zo gek dat organisaties als KLM, Jumbo Supermarkten en La Place Restaurants al jaren lang trouwe klanten van ons zijn.

En de iPad app? Die is er nooit gekomen. In dezelfde periode lanceerde Apple haar eigen kiosk app. Daarom trokken wij de stekker uit de ontwikkeling van dit product. Gelukkig hadden wij geen 'vendor lock in' 😉


Remco van den Hout
Eigenaar / Managing Director Digital Chefs


📬 Wekelijks mijn (sterke) verhalen, tips en verrassende inzichten over Learning & Development in je mail?


Abonneer je op "Aan tafel!"

© Digital Chefs  | 
Privacyverklaring  | 
Responsible Disclosure  | 
Algemene voorwaarden